În spectacolul „Vizitatorul” de Eric-Emmanuel
Schmitt, găzduit de Teatrul Nottara, ne întâlnim cu Necunoscutul. Un bătrân
plăcut, atotştiutor, care reuşeşte să-l tulbure pe însuşi Freud. Un fior
străbate sala: pe scenă e chiar Dumnezeu! Adică Mircea Andreescu, la 66 de ani
şi peste 100 de roluri. Pentru acest rol a primit premiul pentru cel mai bun
actor la Festivalul de la Braşov.
- Ce înseamnă
spiritul teatral în Braşov ? Care este diferenţa faţă de ceea ce se-ntîmplă
în Capitală ?
- Diferenţa este
aceea că în timp s-a clădit o trupă foarte serioasă, foarte valoroasă la Braşov.
Sigur, nu întotdeauna au fost perioade foarte fericite din punct de vedere
profesional. Dar în ultimul timp s-au adunat actori mai tineri iar cei în
vîrstă şi-au cîştigat demult un nume : Costache Babii, Virginia Marc, Dan
Săndulescu.
- E o privire mai
proaspătă decît în Bucureşti?
- Avem un
director foarte tînăr, Claudiu Goga, cel care semnează şi regia acestui
spectacol, Vizitatorul. Nu ştiu dacă privirea
este proaspătă, dar este foarte serioasă. Se face un teatru de valoare şi poate
cea mai bună dovadă este că Braşovul este mereu prezent în Capitală. Ultima
oară am fost în noiembrie, la Festivalul Naţional de Teatru, cu Aşteptîndu-l pe Godot. Tot anul trecut
am fost prezenţi la Festivalul de Comedie, cu un spectacol al lui Vişniec, Angajare de clown. Iată alt nume foarte
serios. Nu ne prea încurcăm acolo cu bagatele şi cu flecuşteţe.
- Tocmai aţi luat
premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de Teatru de la Braşov. Cu
siguranţă sînt multe alte roluri pe care le-aţi fi dorit încununate de un
premiu.
- A, acuma să nu
vă imaginaţi că nu dorm noaptea aşteptînd premiile, decoraţiile festivalelor de
teatru sau ale UNITER-ului. Juriile sînt făcute din oameni, nu sînt computere
care să judece exact sau nepărtinitor lucrurile. Eu nu stau să aştept premii.
În timp, au fost cîteva. Asta înseamnă că e bine ce facem noi la Braşov. În
orice caz nu lucrăm pentru premii, ar fi o nenorocire. Dacă stau să mă gîndesc,
ni s-a mai întîmplat să nu fim băgaţi în seamă cu nişte lucruri foarte frumoase
şi importante şi-atunci de ce să ne batem capul cu astfel de probleme ? Şi
să ştiţi un lucru : valoarea unui spectacol nu este dată de un juriu sau
mai ştiu eu ce comisie de selecţie. Tot noi, actorii, o dăm. Şi spectatorii.
Sîntem profesionişti acolo, nu sîntem o mînă de amatori care lucrează
pompieristic pentru premii sau pentru cîntarea nu-ştiu cărui partid, cum se
proceda odată.
- E un rol
tulburător cel din Vizitatorul. Cum
vi l-aţi asumat ?
Cum se procedează
de obicei. Citind piesa, discutînd cu regizorul (cu care nu sînt la prima
colaborare, am mai avut noi isprăvi împreună) şi stabilind cîteva lucruri
importante. Pe urmă, repetînd cu un actor pe care nu trebuie să-l recomand eu,
Alexandru Repan, şi ambiţionîndu-ne să demonstrăm cîteva teme ale acestui
spectacol care axează pe discuţia asta dintre un ateu, Freud, şi, eventual,
Dumnezeu...
- Cine este acest
Necunoscut ? Este « eventual Dumnezeu » ?
- Poate să fie
Dumnezeu. Noi aşa ne-am gîndit. Există o sugestie de ambiguitate pe care o face
autorul piesei, dar noi aşa ne-am gîndit, că este chiar Dumnezeu. Una dintre
idei este aceea a răspunderii pe care o poartă savanţii vremii de atunci şi a
vremilor dintotdeauna, şi a responsabilităţii pe care o poartă chiar Dumnezeu.
Cred că acesta este punctul forte al spectacolului.
- Aţi făcut un Dumnezeu de
un firesc fantastic.
Eu am de
interpretat un persoanj care este pînă la urmă un om. Să nu vă imaginaţi că acuma
m-am dus şi m-am recules pe la mănăstiri... Nu, nu trebuie jucat aşa.
- Care este experienţa
dumneavoastră în legătură cu acest necunoscut, mister pe care-l recunoaşte
fiecare ?
- L-am adoptat ca
pe un persoanj care aş putea să fiu eu sau oricare altul. De altfel şi
înfăţişarea lui ne duce la ideea că poate fi întîlnit pe stradă. Privind
dincolo de înfăţişare şi de îmbrăcăminte,
se pot ascunde tot felul de
minuni în spatele personajelor.
- Ca şi în
spatele oamenilor care ne apar pe stardă. Aţi întîlnit necunoscuţi de felul
ăsta,care par a veni de altundeva?
- Există la
Braşov un personaj care vinde în piaţă, dar se ocupă şi cu literatura. Un
personaj pitoresc şi înţelept. Există multe astfel de personaje. Unul ar fi
Petre Ţuţea, de pildă. Unii dintre colegii mei îmi povesteau că l-au cunoscut
înainte de revoluţie, nu cum l-au văzut cei mai mulţi la televizor. Nu excela
prin cine-ştie-ce ţinută vestimentară, dimpotrivă. Pe unii tocmai asta îi
deruta. Numai pînă vorbea. Atunci era cu totul altcineva, era o comoară de
înţelepciune şi de încărcătură filozofică formidabilă.
- Cum vi se pare
textul Vizitatorului ?
Dens ? Filozofard ? Comun ?
- E o reţetă
vecină cu a teatrului de bulevard franţuzesc. Sigur, o reţetă care asigură succesul. Iată o
întîlnire insolită: Freud - Dumnezeu. La o privire mai superficială vei fi tentat să o tragi spre o situaţie
comică, ori nu! Mai nou, autorii francezi ştiu să-şi garnisească succesul de
public cu diverse cunoştinţe temeinice, în cazul de faţă despre Freud.
Mărturisesc că nu l-am citit pe Freud dar sînt destul de uşor înţeles ideile
lui şi ceea ce se dezbate în piesă. Autorul face lucrurile lesne de înţeles
pentru toată lumea.
- După Dumnezeu
ce s-ar mai putea juca ?
- Ei, mai sînt
personaje, nu s-au epuizat. Chiar mîine am repetiţie cu dl. Vlad Masaci, piesa se cheamă Copilul
în grădină, a lui Shepard.. Este o piesă foarte frumoasă, s-a jucat cîndva
şi în Bucureşti, la Bulandra. Este o piesă mai specială. Poate că de-asta e şi
frumoasă lumea asta pe care o aducem noi. Nu-i uşoară, ci frumoasă.
- Ce vi se pare a
fi special în viaţa dumneavoastră ?
Dincolo de personaje.
- Îi las pe alţii
să observe. Am interpretat peste 100 de roluri. Poate că unul din lucrurile
care mă caracterizează este răbdarea cu care lucrez.
- Aveţi timp şi
de altceva decît de teatru ?
- Mai rar. Anul
trecut s-a întîmplat să găsesc înţelegere la Braşov şi să fac două filme. Sînt
foarte curios şi nerăbdător, să văd ce-a ieşit. Din toamnă am lucrat la un film
al lui Corneliu Porumboiu, care se cheamă A
fost sau nu revoluţie în oraşul nostru ? Regizorul este foarte
tînăr, a luat şi un premiu la Festivalul de la Karlovy-Vary, el este unul
dintre cei cunoscuţi mai degrabă în străinătate decît în ţară.
- Cum gîndeşte publicul
Vizitatorului?
- Aici, la
Nottara, sîntem foarte aproape de spectatori şi le putem vedea reacţiile şi
putem citi interesul pe care îl au faţă de discuţiile de-aici, de pe scenă. După
felul în care aprobă şi participă, pare că nu sînt străini de problemele de
aici. Cred că acesta e un spectacol cu oarecare viitor în Bucureşti.
- Credeţi că
oamenii sînt gata să dea un nou înţeles lui Dumnezeu ?
- Nu ştiu dacă
sînt gata, nu-mi permit să fac astfel de aprecieri. Sigur că fiecare dintre noi
îl vedem altfel pe Dumnezeu. Există o idee a spectacolului, care nu este
neapărat a lui Schmidt : de obicei îl chemăm, ne place să-l evocăm şi să
credem în Dumnezeu pentru că simţim nevoia ca cineva să aibă grijă de noi. Să
stea deasupra noastră, să ne simţim ocrotiţi... Cred că această nevoie e
valabilă în continuare. E mare nevoie de ocrotire... Avem nevoie de cineva în care să avem
încredere, care să fie capabil să ne protejeze, pentru că vremurile sînt tare
spurcate.
- Vă apasă şi pe
dumneavoastră ?
- Bineînţeles,
toţi le resimţim, şi asta nu de ieri, de-alaltăieri sau de acum zece ani sau de
cînd am început să deschid ochii în lume. Am, totuşi, o vîrstă şi am trecut prin cîteva
lucruri... Vorba
Necunoscutului din piesă: « secolul acesta va fi unul dintre cele mai ciudate
din întreaga istorie a lumii ! ». Şi aşa a fost.
- Nepoţelului
dumneavoastră ce-i spuneţi, cum îi descrieţi lumea ?
- A, nu discutăm
lucruri atît de importante. Neţopelul meu este un băiat isteţ, s-a născut acum
aproape patru ani şi e croit după tiparele mai proaspeţilor cetăţeni ai ţării
ăsteia. E un tip foarte grăbit. Şi-mi povesteşte el, are el grijă. Deocamdată e
pasionat de o bormaşină.
- Vă
jucaţi ? În afara scenei ?
- Sigur, cînd
avem timp. Mi-ar plăcea să am timp să stau cu el mai mult, să ne jucăm. Din
păcate, timpul meu liber e puţin. Cel mai mult mi-l petrec în teatru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu