foto: Gabi Stamate |
- Eu cam evit să dau interviuri, mi-e frică de întrebările banale: ce-aţi făcut cît aţi fost plecat, spuneţi-ne poveşti din
-
Dacă tot aţi adus vorba, să vorbim chiar
despre această banalitate aparută frecvent la televizor…
-
Bine,
eu am făcut cunoştinţă cu televiziunea destul de curînd, după întoarcerea mea
în ţară , în ’90, dar cu totul întîmplător. În
general, tot ce se întîmplă mai important în viaţă e întîmplarea. Mă aflam la
un vechi prieten al meu, puţin rudă cu mine, Manole Filitti, a cărui soţie
poate că în televiziune este cunoscută, este istoric Georgeta Filitti. Stînd cu
ei de vorbă îi întreb cum se face că Răzvan Theodorescu, care este un istoric
distins, îl poate susţine pe Ion Iliescu. Atunci Manole Filitti zice: “A, păi
îl cunosc foarte bine pe Răzvan, vrei să-i dăm un telefon?” Îi dăm un telefon
lui Theodorescu : “Uite, e la mine Neagu Djuvara.” Theodorescu mă ştia, îmi
răsfoise cu siguranţă două cărţi ale mele, mai importante, şi ne-a primit chiar
a doua zi. Şi începem aşa, cum e dînsu’, imediat mi-a dedicaţat două din
cărţile lui şi am început să vorbim diverzi şi uscate. Şi eu, categoric, i-am
spus: “Dom’ne, cum poţi dumneata să-l susţii pe Ion Iliescu, care-i aşa şi pe
dincolo?” Şi Răzvan Theodorescu, imediat: “Nu, dar să ştiţi că nu e aşa,
Iliescu e vrut de popor… Să vezi cum îl iubesc femeile de la Obor…”
-
Iată cum aţi intrat în polemică imediat
ce-aţi întîlnit televiziunea…
-
Da,
şi atuncea, Răzvan Theodorescu, foarte generos, îmi zice: “Vreţi să vă trimit
pe cineva să vă ia un interviu?” De fapt, interviul nu era despre politica naţională,
ci despre o carte a mea în care povesteam cum s-au occidentalizat Principatele
Române între 1800 – 1848. Cartea a fost tradusă acum în româneşte, la
Humanitas, cu un titlu niţel diferit, “Între Orient şi Occident”. Şi-atunci ăsta
a fost pretextul pentru care Răzvan Theodorescu mi-a spus: “Vă trimit un
colaborator al meu ca să vorbiţi despre carte.” Eu am spus “Da, dar să ştiţi că
eu vreau să ating puţin şi situaţia actuală, pentru că este un paralelism între
felul cum trebuie acuma să ieşim din comunism şi felul în care am ieşit din
situaţia turco-fanariotă.” Zice: “Da, da, da. Sigur că da!” Zic: “Îmi promiteţi
că nu veţi tăia nimica din ce spun eu?”. “Absolut nimic…” Îmi trimite a doua zi
pe un domn, nu l-am mai văzut niciodată, nici nu mai ştiu cum îl chema. În
apartamentul unor prieteni ai fratelui meu, la care şedeam. Eu nu mai aveam, în
fond, pe nimeni. Ştiţi că am lipsit din ţară
45 de ani. Ei, deci şedeam la nişte prieteni, mă rog, oameni care fuseseră şi
ei membri de partid, dar care au rupt carnetul de partid. Dar niciodată nu
fuseseră comunişti, fuseseră numai de formă. Ei, dau acest interviu timp de o
oră. Asta se petrecea în ziua de 10 sau 11 iunie. Mi-a spus că o să apară sîmbătă,
pentru că sîmbăta este o zi de mare ascultare. Din păcate, biletul meu dus-întors
expira vineri, deci n-aveam cum să văd interviul. A doua zi apar minerii la
Bucureşti. Deci am văzut cu ochii mei oroarea aia. Era de necrezut! De pildă,
trecînd de la Izvor către Şerban Vodă, unde şedea acest prieten al meu, vedeam
grupuri întregi de mineri cu răngi de fier care îi interpelau pe tinerii care
treceau pe-acolo, le cereau identitatea, auzi, dom’ne! Şi-i băgau în dube! Adică
dacă aveai mutră de student erai duşmanul poporului. Am fost, literalmente, îngrozit!
Şi-mi aduc aminte că istoricul Ştefan Gorovei, care era mai tînăr decît mine,
mi-a zis că asistăm la romanul lui H.G. Wells, “Războiul lumilor”. Roman de
prin anii 1920. O lume care trăieşte sub pămînt şi care se bate cu cea care trăieşte
deasupra.
-
Trăim în continuare acest război al
lumilor?
-
S-a
mai potolit mult dar este un scandal nemaipomenit faptul că i s-a intentat un
proces lui Cozma pentru a doua mineriadă, fiindcă la a doua a căzut Petre
Roman. Dar cu prima ce facem? Atunci au murit mai mulţi oameni decît la a doua.
Ce fel de justiţie este asta, între noi fie vorba? Şi ăsta e un bandit, Cozma ăsta. Totuşi, el era numai mîna, dar creierul care l-a chemat? Şi nişte minciuni… Cum
poate poporul român, că sînt încă milioane de cretini care cred ce spune
Iliescu, să creadă că au venit din iniţiativă proprie? Din iniţiativă proprie
vin 10 000 de oameni, cu trenuri speciale?
-
A propos de această întîmplare şi de multe
altele pe care le vedem, în direct, la televizor…
-
… Am şi
văzut ce s-a întîmplat cînd a fost atacul, aşa-zisul atac al televiziunii.. Că
nici pînă astăzi nu s-a lămurit, a fost o provocare, ce-a fost? L-am văzut pe Răzvan
Theodorescu ieşind şi spunînd… Acolo e clar că a fost o provocare. Că nu-mi închipui
că tinerii care au fost în Piaţa Universităţii s-au dus să se bată… Mă rog, nu ştiu
ce s-a întîmplat acolo, dar ăla a fost pretextul pentru aducerea minerilor, a
doua zi.
“Televiziunea poate fi folosită şi
manipulată într-un sens dramatic. Cîteodată chiar criminal!”
-
Acum, vorbind despre transmisia acestor
evenimente: atacuri teroriste, revoluţii.. Această omniprezenţă a televiziunii
este un beneficiu sau un deserviciu adus adevărului istoric?
-
O să
vă reamintesc o fabulă a lui Esop, care a fost întrebat ce este cel mai bun şi
cel mai rău în lume. Limba! Este şi cel mai bun lucru, şi cel mai rău.
Televiziunea a fost inventată, acuma ne folosim de ea. E un mijloc extraordinar
de educaţie şi de aducere la cunoştinţă a tuturor evenimentelor din lume. Să ştiu
şi eu ce se întîmplă în China ,
în Japonia, în Africa de Sud, e un lucru superb. Dar în acelaşi timp poate fi
folosită şi manipulată într-un sens dramatic. Cîteodată chiar criminal. Aşa că în
chestiunea asta nu pot să spun dacă e bine sau rău. E bună dacă o faci în mod
cinstit şi cu intenţii bune şi este rea cînd o faci în sens de manipulare sau
de susţinut idei greşite. Pe de altă parte, simplul fapt că arăţi numai
evenimentele dramatice şi scandaloase din lume, deja este o deformare a realităţii.
-
Atunci cîtă realitate vedem noi, de fapt,
pe televizor?
-
Păi
da, nu vedem decît lucrurile dramatice. Şi asta nu e bine, nici pentru
mentalitatea omului de rînd. Aşa o să aibă impresia că totul este o dramă pe
lume, ceea ce nu este adevărat. Viaţa e o dramă în sine, nu zic nu…
-
Istoria înregistrează şi bucuriile.
-
Da,
dar la tv nu se înregistrează de loc, sau foarte rar. Sau dacă se înregistrează
bucurii, acestea sînt cu dublu sens. Adică, dacă ni se arată carnavalul de la
Rio, cu partea lui erotico-pornografică, o fi o bucurie, dar iarăşi nu e bine.
- Mă gîndeam la istorici. Ei se ocupă şi de
evenimentele plăcute, nu numai de cele dramatice.
- Bineînţeles,
da’ istoricii se ocupă de consecinţele unor evenimente, bune sau rele. Nu poţi
să le treci cu vederea pe cele rele, sub cuvînt că vrei să faci istorie roză.
De altfel, la noi asta a fost o problemă, că istoria românilor nu numai sub
comunişti a fost deformată, ci şi mai înainte. Uite, mă certam cu un ungur
foarte inteligent, care cunoaşte foarte bine istoria românilor, şi eu i-am spus
categoric: “Istoricii unguri mint prin invenţii şi prin născociri. Noi minţim
prin omisiune.” E acelaşi lucru, deşi omisiunea e mai puţin gravă decît invenţia.
E, totuşi, grav, pentru că ne desconsiderăm. Istoria noastră de aceea nu este
prea cunoscută în Occident, pentru că există impresia că sîntem nesinceri, că
nu spunem tot adevărul. Măsluim puţin lucrurile. Ceea ce mi se pare că nu este în
cinstea noastră. E absurd! Adică facem un fel de naţionalism foarte strîmt…
-
Iată, şi răpirea colegilor noştri din Irak
a prins o nuanţă din aceasta, umilitoare…
-
Bine,
aici revin la lumea politică care s-a născut din comunism şi care continuă să
ne domine. Eşalonul doi al PCR, mă gîndesc la tatăl fetei ăsteia… E un lucru de
neconceput şi mie îmi pare rău că nu se face destul scandal pe chestia asta.
Cum adică, dom’ne, ăsta-şi riscă fata ca s-o trimită în Irak pentru gheşeft,
pentru business?! Şi riscă să se facă o
falsă răpire?! Asta este oribil: adică au fost zeci de răpiri de jurnalişti în
lume, franţuzi, germani, americani, au fost şi morţi, şi numai noi, românii, ne
prezentăm cu o falsă răpire?!
-
Aceia aveau o aură de eroism. Eroii noştri
care sînt?
-
Oricum,
cei doi băieţi, săracii, erau nevinovaţi. Nu ştiu cum facem şi cum dregem de 15
ani încoace că ne tot murdărim… Eu am trăit la Paris . Am văzut la televizor ce se întîmpla
la Bucureşti, în decembrie 1989. După ce suferiserăm ani de zile şi vedeam cum
se mişcă polonezii, se mişcă ungurii, şi în România lui Ceauşescu nu se mişcă
nimic… Am fost umilit ca român. Şi explodează evenimentele din decembrie. A
fost un fel de bucurie, de mîndrie. De altfel, toată Franţa se uita. Erau unele
televiziuni, ca France
5, care transmiteau întruna ce se întîmpla la Bucureşti. Imediat a apărut
scandalul cu cadavrele false scoase din cimitire (pentru că se spunea că aceia
au fost omorîţi de curînd de comunişti), apoi s-a văzut în direct procesul lui
Ceauşescu, care a fost un proces tipic moscovit, comunist. Şi dintr-o dată cădem,
de unde eram ridicaţi în slăvi. Pentru că au început să se vadă toate manipulările
astea murdare.
-
Nu întreaga noastră istorie scoate la
lumină cîte-o murdărie?
-
Ba da,
dar cînd apar lucruri de genul ăsta îţi pătează şi trecutul. Eu de la bun
început am văzut ce se petrece aci. De pildă, întîmplător am însoţit patru
deputaţi francezi veniţi, pasămite, ca să supravegheze alegerile de la 20 mai
’90. Aşa că am văzut care era toată organizarea acestor alegeri, chiar am
însoţit pe unul dintre deputaţii francezi, care e căsătorit cu o Ghiculeasă şi
era, deci, puţin rudă cu mine, mă cunoştea. L-am însoţit înainte de alegeri, ca
să stea de vorbă cu diverşii noştri şefi ai opoziţiei. Ăştia vorbeau bine
franţuzeşte, şi Câmpeanu, şi Cunescu, şi Coposu. Îmi aduc aminte că în ajunul
alegerilor bietul Corneliu Coposu era înconjurat de sute de persoane care se
agitau şi avea, imediat după interviul cu franţuzul, o ultimă întîlnire cu
ceilalţi doi, cu Câmpeanu şi cu Sergiu Cunescu, ca să vadă dacă se duc sau nu
se duc la la alegeri. Coposu îi arăta lui franţuzului un album întreg de
fotografii cu ţărănişti bătuţi, au fost chiar doi morţi atunci, adică fusese
teroare împotriva celor care se declarau mai mult împotriva ţărăniştilor decît
împotriva liberalilor, pentru că deja Radu Câmpeanu începuse să flirteze puţin
cu Iliescu, el îşi făcea iluzia că dacă ajungea number 2 la alegerile prezidenţiale,
Iliescu o să-l facă pe el prim-ministru sau ceva… Sunt convins că asta a avut
în cap, ceea ce a fost o greşeală monumentală. Şi-atunci franţuzul îl întreabă
pe Copos, “D-le, dar dacă lucrurile stau aşa, n-aţi avut nici vreme să
pregătiţi alegerile, n-aveţi mijloace, n-aveţi maşini, n-aveţi nimica, de ce vă
prezentaţi? De ce nu refuzaţi? N-ar fi mai bine să se vadă că toată opoziţia
liberală (liberală în sensul larg al cuvîntului) nu acceptă condiţiile în care
se fac aceste alegeri?” Şi Coposu i-a răspuns: “Eu aş vrea, dar unul dintre noi
trei nu vrea!” Acesta, unul dintre ei, era Câmpeanu. Asta era în ajun. Eu i-am
însoţit de la Sibiu
pînă la Bucureşti, trecînd prin diverse localităţi ca să vedem cum se petrec
lucrurile. Mi-am dat seama imediat că majoritatea partidelor care se prezentau,
afară de social-democraţi, ţărănişti şi liberali, majoritatea erau nişte
partide inventate ad-hoc de nişte de FSN, de oamenii lui Iliescu, erau o
batjocură aceste alegeri. Şi bineînţeles că rezultatele sînt acelea pe care le
ştiţi… duminica orbului…, mă rog. Şi cam aşa mi-am dat seama, după 20 mai, care
e situaţia în ţară .
- - Să revenim. Spuneaţi că sînteţi supărat că
nu se pun anumite probleme acum. În emisiunea dumneavoastră le-aţi pus?
- - Emisiunea
pe care am avut-o timp de 2 ani la TVR1 m-a mulţumit din punct de vedere moral,
pentru că îmi dădeam seama că ori de câte ori luam un taxi (nu foarte des) mă
recunoştea taximetristul: “A, dvs. sînteţi Neagu Djuvara!” Deci TVR m-a făcut
cunoscut în toată ţara . Am intitulat emisiunea
“Istorie polemică” pentru că dezbăteam aici nişte probleme care nu sînt
suficient de deschis discutate în istoria noastră. Toate chestiile astea la
noi se cam cocoloşesc. Le-am discutat în mod deschis, bineînţeles că n-a plăcut
tuturor, am primit şi scrisori de insultă, că aş fi antinaţional… Daraveam
impresia că prin TVR1 atingeam într-adevăr mase întregi. Pentru că dacă apari
trei sferturi de ceas între un meci de fotbal şi ridicarea de picior a Andreei
Marin, te prinde şi pe tine. Anul acesta am acceptat să reiau aceste emisiuni.
Ei, la TVR Cultural eu nu sînt mulţumit, pentru că postul nu este încă bine
reglat din punct de vedere tehnic, nu se vede peste tot, are cîteva rateuri…
-
La noi polemica este, de fapt, scandal.
Care sînt regulile polemicii?
-
Prima
regulă este să nu insulţi. A doua, să nu minţi, să fii cinstit intelectual, să
nu susţii cu îndîrjire o idee care ştii că este falsă, numai pentru un anumit
interes. Pentru că nu numai la noi, dar în toată lumea puterea încearcă să aibă
o anumită autoritate asupra televiziunii, ca să poată cîştiga alegerile.
Simplul fapt că la ştiri îl arăţi în fiecare zi pe primul ministru, pe
preşedinte, înseamnă că le faci publicitate. Succesul lui Băsescu demonstrează
tuturor ce înseamnă un agent de comunicare foarte bun. Tăriceanu, la fel, el
mai are şi avantajul că este bărbat frumos…
-
Asta nu e, în nici un caz, istorie.
-
Nu,
dar este o manipulare a opiniei publice, obligatorie, pentru că ăştia au
puterea, deci trebuie să-i arăţi. E clar că se poate manipula opinia publică
prin televiziune. Televiziunile care sînt plătite de unii domni, Dan
Voiculescu, fraţii Păunescu sau alţii, pot manipula opinia publică prin banii
pe care îi au. Şi ăsta e un scandal.
-
Dar tinerii de astăzi, care privesc foarte
mult la televizor, cum mai au ei acces la adevărul istoric?
-
Tinerii
noştri, care ar putea să schimbe lucrurile, fug în străinătate. Aici e o
slăbiciune a fibrei noastre naţionale. Iertaţi-mă, ăsta e verdictul meu. Este o
dezertare de la datorie. Dar sînt şi cazuri normale. De pildă, un tânăr care
are aptitudini de fizician, de mathematician, trimis la studii în America poate
să capete nişte diplome minunate, cu care n-ar putea face nimica la noi în
ţară. Deci e normal ca el să accepte să lucreze în străinătate.
-
Dar să vorbim despre cei neinstruiţi la
şcoli înalte, despre cei care stau ore în şir la televizor. Ei cum înţeleg
lumea în care trăim? Adevărul lor este cel de la televizor.
-
Bine,
dar asta e o problemă mondială. Masa telespectatorilor este şi mai tâmpită în America sau
Marea Britanie decît în România. Dar, lucru miraculos, cînd se duc la urne,
totuşi, aleg ceva ce nu este rău.
Gia Maria Iova pentru Cotidianul Ghid Tv
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu