foto: solitude project |
CU
DANSUL DE PĂMÎNT
„Festivalurile
pompoase costă imens şi iau din resursele pe care trebuie să le aibe cultura zi
de zi.”
„Trupul
e un depozit viu de informaţie. Nu mai poate fi redus doar la funcţia lui de
execuţie.”
Centrul
Naţional al Dansului e o instituţie publică, aflată în subordinea Ministerului
Culturii şi Cultelor, înfiinţată în 2004. Director interimar a fost Ion
Tugearu, iar pe 6 decembrie urma să se susţină concurs pentru alegerea noului
director. Dar în ultima zi Ministerul Culturii şi Cultelor a amînat concursul,
explicînd că face asta la cererea „breslei”. Mişcare care dă posibilitatea unei noi înscrise în
concurs, Ana-Maria Munteanu, pe lîngă cei doi candidaţi reprezentanţi ai
dansatorilor independenţi. Dansatorii şi coregrafii sînt revoltaţi. Au bătut
ani de zile drumul ministerului, pentru a convinge că au nevoie de o instituţie
a lor. Cînd aproape reuşiseră, au sentimentul că li s-a confiscat munca.
-
Să vorbim
despre ce ne presează zilele astea. Care este esenţa conflictului?
-
Ministerul a generat o serie de bîlbîieli,
de ezitări, explicaţii halucinante. Totul e foarte dubios. Aproape de la
înfiinţare am fost angajat la Centrul Naţional al Dansului în calitate de
consultant artistic. În tot acest timp s-a întîmplat să avem de a face cu 3 miniştri ai culturii: Răzvan
Theodorescu, Mona Muscă, Adrian Iorgulescu. Pentru noi a fost un efort sisific,
de fiecare dată, să demonstrăm cine sîntem, ce rezultate avem, ce ne dorim.
-
Care este atunci breasla care a cerut
amînarea concursului?
-
Asta ne şi întrebăm. E foarte dubios,
pentru că coregrafii independenţi n-au solicitat acest lucru. La ora actuală,
în dansul românesc, din păcate, nu există o uniune a creatorilor, a interpreţilor. Au existat încercări, s-au
organizat întîlniri, dar a fost imposibil, din cauza orgoliilor imense care
s-au dezlănţuit.
-
Dansul este o expresie a armoniei, cum se
poate ca în sînul acestei arte să se nască atîta dizarmonie?
-
Mie mi se pare că în dans nu este neapărat
vorba despre armonie. Prin felul în care ne manifestăm am atras foarte multe
antipatii. Dansul pe care încercăm să-l facem noi este mai realist, mai lucid.
El s-a desprins de acea paradigmă modernistă în care există numai simetrie,
armonie, echilibru, frumuseţe, clipim des, ne punem gene false şi atacăm cu
spada, ne învîrtim în vîrful picioarelor... Noi vrem să fim cu picioarele pe
pămînt, asta nu înseamnă că ne afundăm şi că rămînem terni, doar la nivelul
solului, dar încercăm să vedem toate implicaţiile estetice, sociale, politice
pe care dansul le aduce în prim-plan. Eu cred că e o responsabilitate foarte
mare cînd apari pe scenă, trebuie să fii foarte atent la contextul în care eşti
prezentat, la cine ţi-a făcut invitaţia, de unde vin banii pentru ca tu să te
produci în acel spectacol…
-
E dansul contemporan o experesie a unei
noi paradigme a cunoaşterii?
-
Dacă vorbim de dans contemporan, eu cred
că da. Şi aici se cere o diferenţiere, pentru că foarte multă lume confundă
dansul contemporan cu dansul modern. Mie mi se pare că e un fenomen complex, în
continuă mişcare, deschis. Este un organism viu care se transformă continuu.
Nu-l poţi închide şi măsura: de aici pînă aici e concept, de-aici pînă aici e
trup...
-
E chiar o nouă filozofie a trupului.
-
Cred acest lucru, pentru că altfel ne-am
reduce la dansatorul-instrument care exprimă anumite lucruri, execută tehnic
tot ce i se cere, şi gata. Dar nu e trupul acesta şi un burete care absoarbe informaţia şi o transportă cu
el în mediile în care se mişcă? Trupul e un depozit viu de informaţie. Nu mai
poate fi redus doar la funcţia lui de execuţie. Alţii vorbesc despre un corp
politic, un corp istoric, etc.
-
La noi neînţelegerea vine din faptul că
dansul contemporan este văzut în continuare numai ca un experiment?
-
Există atîtea modalităţi, atîtea feluri de
a exista şi de a te exprima, încît nu cred că cineva poate să spună „Acesta e
adevărul, aşa se face dansul!”. De-asta mă şi sperie reacţiile foştilor mei
profesori care acţionează ca şi cum ar deţine adevărul suprem. Cred că nu sunt
suficient de liberi, nu ştiu dacă-şi mai permit lucrul acesta.
-
Vorbeam despre memoria pe care o
administrează trupul. Tu eşti „un cactus care şi-a ascuns florile”…
-
Da, mi-a plăcut foarte mult, chiar dacă
sună într-un fel poetic în care nu-mi place întotdeauna să mă exprim.
-
Nu e chiar dulceag. Cactusul are ţepi.
-
Atunci e o poezie mai sălbatică.
-
Cum te-ai pregătit pentru concurs?
-
M-am pregătit foarte bine fiind înăuntrul
instituţiei şi făcînd fiecare lucru care era necesar aici. E o primă instituţie
de acest gen în România şi-atunci am folosit toată experienţa pe care-am
căpătat-o lucrînd cu alte structuri din multe ţări europene. Pot să spun
direct, am lucrat cot la cot cu juristul şi-am elaborat regulamentul Centrului
Naţional al Dansului. Normele de aplicare pentru selecţia proiectelor le-am
făcut singur. Sigur, asta nu demonstrează că eu am competenţe manageriale.
-
O persoană care n-ar avea cunoştinţă de
ceea ce înseamnă dansul contemporan ar putea să propună o strategie potrivită
pentru acest centru?
-
Aici e discutabil. Bineînţeles că ar
folosi ca persoana respectivă să aibă informaţii şi cunoştinţe specifice. Cu
siguranţă cineva care e pregătit strict în management cultural poate să
elaboreze astfel de proiect. Dar cred că n-ar avea acea atenţie care ar produce
diferenţe calitative, între o chestie seacă dar pe care o cere managementul şi
experienţa care se află în spatele fiecărei decizii.
-
Adică voi vreţi să faceţi artă, nu comerţ.
-
Exact. Noi am iniţiat acest centru, noi am
dus tratative cu politicieni, cu autorităţi. Bine, nu văd ca şi continuare
neapărată faptul că noi trebuie să preluăm direcţia centrului. Însă nu sunt
deloc de acord cu confiscarea unei idei. Cu această modalitate aproape
frauduloasă de a introduce pe altcineva care n-a contribuit cu nimic la această
instituţie, care nu ştie nimic despre spiritul care stă la baza tuturor
demersurilor noastre.
-
Dar de ce ar vrea cineva să confişte o
idee pe care nu o înţelege şi nu o apreciază?
-
Mă surprinde şi pe mine asta şi mă-ntreb,
cum se-ntreabă şi alţii, ce te poate face să vii aproape imoral, să te aşezi,
să preiei din mers ce au făcut alţii ani de zile. Ştiu că s-ar putea să sune
exagerat, dar trebuie s-o spun. Am purtat tratativele şi am reuşit să conving
echipa d-nei Mona Muscă de faptul că avem nevoie de o sală de spectacole. Am obţinut
pentru această instituţie Sala Rondă, care ar urma să fie transformată în sală
de spectacole. De asemnea, am convins MCC ca instituţia să aibă în administrare
acest spaţiu. În ultimii doi ani mi-am abandonat toate proiectele artistice. Nu
mă plîng.
-
Va mai rămîne CND o instituţie independentă dacă va
fi administrată de minister?
-
Ai pus punctul pe I. Există în toată lumea
iniţiative independente care sunt sprijinite din banii publici, la fel cum sunt
instituţiile de stat. Nu e deloc o contradicţie să te numeşti independent şi să
primeşti bani publici. Pentru că aceşti bani sînt tot de la independenţi,
iertaţi-mă. Ori acum ministerul şi mai multe autoriăţi se poartă ca şi cum ar
fi deţinătorii acestor fonduri şi fac ce doresc cu ele.
-
În toată vîltoarea asta nu există nici o
undă de optimism? Nu s-ar putea, totuşi să cîştigaţi concursul, chiar şi aşa?
-
Nu, concursul e din capul locului
compromis. Avem nu doar supoziţii, zvonuri. Avem declaraţiile unor oameni care
ştiu că nu avem nici o şansă. Presiunile exercitate asupra ministrului culturii
sînt pentru a influenţa rezultatele acestui concurs. Practic, participînd la
acest concurs am legitima toată această porcărie.
-
Dacă lucrurile vor merge aşa cum vrea MCC,
cum se va mai dansa aici?
-
În primul rînd, o să existe un boicot
general al generaţiilor tinere de dansatori şi coregrafi. Cei mai mulţi au spus
că nu o să calce aici, deşi este spaţiul pe care noi l-am cîştigat. Probabil ne
vom aştepta la acele spectacole grandioase, pompoase, o să lipsească zona de
experiment, de creativitate. Cred că o să lipsească toată această prospeţime, o
să avem opere simetrice, echilibrate, armonice, frumos costumate, frumos
împodobite.
-
Mai există public pentru ce spui acum?
-
Există, pentru că publicul de la noi,
săracul, este ţinut anesteziat, cu o ofertă culturală extrem de săracă. Cîte
companii străine au venit în ultimii ani la noi? Foarte puţine. Suntem atît de
atacaţi în ultima vreme, la un nivel atît de jos, încît eu simt că mă sufoc.
Agresiunea asta vine din neînţelegere, vine pe un fond de frustrare, de
prostie…
-
N-ai mai dansat de ceva timp, dar trupul îşi
permite cîte-o aventură cu tîlc: protestul de la Festivalul George Enescu...
-
Au fost atunci corpuri întinse pe asfalt
în faţa unei săli în care urma să se întîmple ceva de-a dreptul oficial, am
vrut să scurtcircuităm traseul spectatorului cu papion care nu ştie cît ne
costă pe toţi scaunul lui, posibilitatea ca el să vadă acel concert. Vreau să
subliniez: eu n-am nimic împotriva Festivalului George Enescu. E o iniţiativă
extraordinară. Însă cu ce preţ? Ce se întîmplă în acei doi ani în care nu
există Festival Enescu? Sînt nenumărate proiecte care mor. Festivalurile
pompoase costă imens şi iau din resursele pe care trebuie să le aibe cultura zi
de zi. Atunci normal că îmi vine să protestez.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu