- Cum a început aventura unui critic
de teatru în televiziune?
-
Am debutat în 1991, colaborînd la o emisiune la care eu ţineam foarte mult, se
numea “Limba noastră”, emisiune făcută de Mihaela Macovei, un profesionist al
televiziunii. Era o emisiune foarte utilă, foarte dinamică.
- A fost
o colaborare care a mers uşor? Citisem undeva că au fost şi unele poticneli,
suferinţe, piedici…
-
Au trecut nişte ani. Începutul acestei emisiuni, “Nocturne”, nu a fost uşor
pentru mine, poate că aşa e firesc. Există o atitudine uşor ostilă faţă de
oamenii care sînt invitaţi, care vin cumva din afara instituţiei, asta nu din
cauză că nu ar fi profesionişti în televiziune. Mie mi s-a propus mai întîi să
fac o emisiune care se numea “Cabina de montaj”, acum 5 sau 6 ani. Avînd în
vedere specializarea mea, de critic de teatru, realizam dialoguri cu mari
actori. După aceea am făcut “Nocturna artelor”. Prima perioadă a fost un hibrid,
nu era ceea ce vroiam. Apoi am început, chiar cu o mînă de oameni. Se miră
foarte mulţi cînd vorbesc despre echipa mea, care este incredibil de restrînsă.
Principalul meu colaborator, prieten, şi om cu care concep vizual emisiunea
este regizorul Aurel Badea, care a avut curajul să meargă pe propunerea mea de
sepia şi alb-negru. Am o asistentă foarte tînără şi foarte conştiincioasă, cum
nu sînt foarte mulţi tineri care vor succesul rapid şi cu orice preţ, un om
foarte serios, Oana Cucuruzeanu. Am un redactor, producător, şef de producţie,
cu o mare experienţă, o instituţie în televiziune, Zoe Bălan. Un scenograf de o
mare calitate umană, morală şi profesională, Dana Moraru, care a înţeles de la început
ce vreau: să personalizez spaţiul la fiecare ediţie în funcţie de temă sau de invitat.
- Lucru
rar, văd că vorbiţi despre echipa dv. numai la superlativ. Alţii se mai şi suportă,
de nevoie. Aici chiar vă iubiţi.
-
Da, sunt nemaipomeniţi. La montaj avem un poet al imaginii, regizorul de montaj
Dănuţ Pintilie. Am avut înţelegerea tuturor că nu se poate lucra decît aşa.
Altfel, ar fi numai bifări de acţiune. Asta, de fapt mă macină pe mine cel mai
tare: să evit clişeele, modele, cărările bătătorite, oamenii care apar foarte
des. Încerc să-i duc pe invitaţi exact în zona aceea în care eu îi cunosc pe ei
altfel şi-aş vrea ca şi publicul să-i vadă altfel decît îi ştie. Miza şi pariul
meu sînt pe termen lung… O asemenea emisiune nu poate fi gîndită pe termen
scurt, şi asta am învăţat de la Iosif Sava , pe
care-l evoc şi-l invoc mereu şi de care mi-e foarte dor. Cînd mi-e greu, îmi
aduc aminte cît de greu îi era domniei sale, cum se lupta cu şabloane de genul rating-ului,
audienţei, “nu avem nevoie de cultură la televiziune!” sau “hai, să spunem că
totuşi avem, dar să nu mizăm pe chestia asta!”. Sînt multe televiziuni
comerciale, care şi-au clarificat profilul, şi totuşi, o emisiune culturală pe
formatul acesteia cred că aici, la TVR îşi are locul cel mai bun. Eu cred că
aici e şi lupta.
- Să
vorbim despre această criză de timp, o luptă care apare şi la un cotidian, şi
la televiziune, şi, iată, la o emisiune culturală paşnică.
-
Exact. Noi căutăm mereu oameni de mare valoare. Şi-n toţi anii aceştia am dovedit că valoare există
într-un mod copleşitor. Dar oamenii de valoare sînt fie dezamăgiţi, fie nu
iubesc această lume publică.
- Oamenii
de valoare pot fi prinşi, cu adevărat, la televizor? În iureşul ăsta, în viteza
asta mediatică?
-
Pot fi prinşi, dar depinde cine-i prinde. De foarte multe ori am avut nu o mare
greutate, dar respectîndu-i foarte tare a trebuit să-mi înving şi-un soi de
timiditate şi de umilinţă în a-i convinge să apară timp de o oră.
- Aţi găsit
şi modalitatea: de a personaliza decorul, mişcîndu-vă după soare…
-
Exact. Dar sînt oameni de mare valoare care nu vor să apară. Nu-i interesează. Şi
de ce spun că am gîndit pe termen lung? Pentru că aceste apariţii devin, la un
moment dat, document.
- Neîndoielnic.
Actul jurnalistic e perisabil. Cum vă împăcaţi cu ideea?
-
Toată vara s-au dat în reluare cîte două emisiuni. Le-am privit şi mă bucur că
am avut dreptate. Nu am gîndit nici una dintre emisiuni pe un context imediat.
O lansare de carte, o expoziţie, o premieră, nu!… Am gîndit totul pe o personalitate
sau pe o temă profoundă. Uite, lansează Andrei Pleşu “Despre îngeri”… Ei, toată lumea îl vînează
pe Pleşu să vină să vorbească despre îngeri. Sau s-a lansat “Ochii Beatricei”,
de H.R. Patapievici. Toate televiziunile îl caută pe Patapievici. Eu nu am vrut
asta. Eu am vrut să construiesc o emisiune care să fie valabilă oricînd, în
orice an, în orice timp şi-n orice timpuri.
- Cultura
e un loc stabil, continuu.
-
Da, eu zic că am reuşit să fac cîteva întîlniri şi confesiuni memorabile. Cu
Liiceanu, de pildă, a fost o întîlnire cu totul specială. Asta înseamnă să îi ştii
şi foarte bine, să îi iubeşti foarte mult, să îi preţuieşti foarte tare, aşa
cum trebuie iubită şi preţuită valoarea. Tot ceea ce fac este o formă a mea de reverenţă şi de
omagiu în faţa valorii. De-aia încerc ca spaţiul să le fie cît mai apropiat, să
se simtă bine, aşa încît acea oră faţă în faţă, uneori un dialog ca în transă,
să fie un exerciţiu de admiraţie din partea mea şi de sinceritate din partea
lor.
- Există
cîteva prezenţe feminine, realizatoare de emisiuni de cultură. Să vorbim despre
feminitate…
-
Eu am vrut ca această emisiune să mă reprezinte şi pe mine, într-un mod subtil,
dar complex. Noi nu existăm doar într-o dimensiune, nu sîntem doar foarte zîmbăreţi,
foarte veseli sau foarte trişti. Sîntem un amestec de multe lucruri. Eu am şi
un spirit ludic pe care puţini îl ştiu, am şi, zic eu, o anumită tandreţe faţă
de cei pe care-i preţuiesc. Nu vreau să joc personaje, vreau să fiu eu însămi,
atît cît se poate.
- Cultura
e o feminină. Cum o definim?
-
Cultura e greu de definit aşa. Dar gestul cultural e un gest al valorii. Şi
uneori sîntem foarte trişti pentru că nu-l avem.
- Senzorial
cum l-am putea vedea? Cu ce ar semăna, ca şi atingere?
-
Poate să semene cu o mătase naturală vaporoasă, cu o catifea naturală care cade
în falduri grele, concretă şi în acelaşi timp somptuoasă, care te îndeamnă la o
privire a voluptăţii. Cultura nu trebuie să fie neapărat ceva greu de pătruns.
- Ar fi
dificil să-l obişnuim pe telespectator cu uşurătatea actului de cultură?
-
Primesc telefoane, scrisori de la telespectatori, oamenii sînt dornici… Este aşa
o greşeală ceea ce se întîmplă, că le dăm atîta maculatură… Oamenii nu sînt o
gloată. Sînt multe emisiuni care se dedau vulgarităţii şi derizoriului. Mă întreb
cînd o să înţelegem că cel mai important lucru, chiar dacă nu e atît de
spectaculos la prima vedere, chiar dacă nu frapează, există această nevoie de
dialog cu oameni de valoare.
- Aveţi
semne că noua conducere a Televiziunii Române înţelege această nevoie esenţială?
-
Tudor Giurgiu a fost chiar unul dintre invitaţii mei. El este un constructor, a
construit Festivalul Internaţional de Film Transilvania. E un artist şi sînt
convinsă că va miza pe cultură. Au mai fost şi alţi preşedinţi de televiziune,
oameni de cultură, care nu au mizat pe lucrul ăsta. Dar pe Tudor Giurgiu îl
cunosc, el nu va dezamăgi.
- În
nocturne vedem numai figuri alb-negru. Care e tîlcul acestei iniţiative?
-
În alb şi negru ideile par mai tranşante.
Este şi o imagine care nu e foarte clar definită în timp. Noi vrem să
evoluăm şi de aceea experimentăm întruna. Nu trebuie să rămînem în forme fixe,
pentru că am obosi toţi, ne-am plictisi îngrozitor. Sigur, sînt şi inerţii, sînt
blocaje… Atunci ce facem? Facem exact ceea ce se întîmplă în teatru, pentru că
asta e lumea cea mai apropiată mie. Eu văd această emisiune ca şi pe un
spectacol. Da aceea am un podium, o scenă, sînt lumini ca în teatru.
- E şi aceeaşi ardere, ca într-un spectacol de
teatru?
-
Da, da! Este o oră în care eu de multe ori nici
nu ştiu ce s-a-ntîmplat. Pur şi
simplu este ca o transă. N-am jucat niciodată pe scenă, dar cred că aşa trebuie
să fie.
în Teleghid Cotidianul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu